Mercedes-Benz SL R129 - historie, inovace, technika



1989-2001-Mercedes-Benz-SL-R129-widescreen-13
Mercedes-Benz SL R129 je čtvrtou generací úspěšné řady SL, jejíž první generace se vyráběla od roku 1954. Na designu R129 se mistrovským perem podepsal Bruno Sacco pracující pro Mercedes celkem 41 let, od roku 1954 až do roku 1999. Od roku 1975 vedl oddělení designu. R129 byla představena na Ženevském autosalonu v roce 1989 a již podle prvních reakcí bylo zřejmé, že plánovaná výrobní kapacita nebude stačit. Dlouhá kapota, hodně zkosené přední sklo, dvě sedadla, kompaktní zadní část a široké blatníky pro rozměrná kola, to vše oděno do klínovité karoserie. To je R129 - ikona na čtyřech kolech, která je současně dynamická a sportovní i pohodlná a elegantní. V roce 1990 získala Car Design Award za soubor bezpečnostních inovací, příkladné ergonomické řešení a dodržení tradiční konstrukční kvality.



R129rentgen
S R129 vyjelo na silnice mnoho technologických novinek. Byl zde například sériově nasazen vystřelovací oblouk, který se v případě převrácení vozu bleskurychle (0,3s) vystřelí a ochrání tak posádku. Oblouk si může tlačítkem na středovém panelu zvednout i řidič. Použitá sedadla v sobě ukrývají pevný rám vyrobený ze slitiny hořčíku, který ochrání cestující v případě bočního nárazu a v souvislosti s jejich konstrukcí bylo podáno 20 patentů. V sedadlech jsou integrovány také bezpečnostní pásy s předpínači, výškově stavitelné společně s nastavením opěrek hlavy. Vůz obstál výborně v čelních i zadních nárazových zkouškách. V případě bočního nárazu byl dokonce daleko nad rámcem tehdejších požadavků. Ve své době se jednalo o nejbezpečnější kabriolet.

Díky použití výztuh v kritických částech karoserie byla u R129 zvýšena tuhost karoserie o 30% ve srovnání s předchozí generací R107.
Od počátku výroby byly k dispozici dva šestiválcové a jeden osmiválcový motor, všechny vybaveny katalyzátorem. V roce 1992 přibyl ještě dvanáctiválec s označením 600 SL. Do SL tak vstoupil zcela nový rozměr výkonu a síly. Nejvíce zákazníků se za celou dobu výroby rozhodlo pro osmiválec.

MERCEDESBENZSL-R129--1707_3
Mnoho zákazníků se pro R129 rozhodlo právě kvůli možnosti svezení s větrem ve vlasech. Střecha pracuje na elektrohydraulickém principu a otevře se nebo složí za skvělých 30 vteřin. Čerpadlo systému je umístěno v kufru pod rezervním kolem a mikroprocesorem řízený pohyb snímá 17 čidel řídících 15 ventilů. Při návrhu vozu bylo postupováno tak, aby byl eliminován proud vzduchu pronikající do prostoru posádky a bylo možné pohodlné cestování i se staženou střechou. I díky tomu bylo dosaženo velice malého rozdílu součinitele odporu vzduchu mezi pevnou střechou a jízdou bez střechy (s vytaženými bočními okénky) a to 0,32 vs. 0,40. Součástí výbavy byla také pevná střecha (hardtop) vyrobená z hliníku, která promění roadster v pohodlné a tiché kupé.


rear multilink R129
Podvozek odpovídal uspořádáním designu z limuzín řad 201 a 124. Nezávislé zavěšení přední nápravy se stabilizátorem a víceprvkové nezávislé odpružení zadních kol se stabilizátorem zaručovalo výborné jízdní vlastnosti. V SL bylo však mnoho komponent podvozku přizpůsobeno jiným požadavkům na jízdní vlastnosti a komfort. Jako volitelné příslušenství byl k dispozici také výškově stavitelný podvozek. Automatické nastavení probíhalo v závislosti na rychlosti. Od rychlosti 122 km/h dochází ke snížení vozu o 15 mm. Při jízdě po špatné silnici mohla být světlá výška zvýšena o 30mm. Další funkcí podvozku bylo adaptivní tlumení, kdy za použití elektronického systému docházelo na základě dat z pěti senzorů ve zlomku vteřiny k úpravě charakteristiky tlumení pro maximální potlačení vibrací od povrchu do vozu.

Díky sportovním ambicím vozu a použití 16ti palcových kol s poměrně širokými pneumatikami 225/55 R16 bylo možno instalovat větší brzdy pro zlepšení jízdních vlastností. V předu jsou použity 4 pístkové a vzadu 2 pístkové brzdy. Protiblokovací systém ABS byl standardní součástí všch modelů.

Od září 1995 bylo možné objednat si pro SL 500 jako volitelnou výbavu stabilizační systém ESP. Pro model SL 600 se jednalo o standardní vybavení. Od prosince 1996 mohly být systémem ESP vybaveny i šestiválcové motory. Od prosince 1996 byl také do všech modelů R129 montován brzdový asistent BAS, který je schopen detekovat nouzové brzdění a v případě potřeby vyvinout rychleji maximální brzdný účinek. Od dubna 1998 byl stabilizační systém ESP v základní výbavě SL 500 a SL 60 AMG a v srpnu 1999 i pro šestiválcové motory SL 280 a SL 320.

První facelift


R129 SL1995
V září 1995 byl na autosalonu ve Frakfurtu představen první facelift R129. Šlo o úpravu karoserie, rozsáhlejší základní výbavu a technická vylepšení. Co se karoserie týče, šlo o nový přední a zadní nárazník a boční plasty, které navíc již byly lakovány do stejné barvy jako karoserie. Přední směrovky dostaly čiré sklo a zadní světla dostala celočervené překrytí. Změněna byla také maska, která měla šest lamel oproti dřívějším sedmi. Do základní výbavy se dostala 12ti děrová hliníková kola. Jako volitelné příslušenství byl k dispozici hardtop se skleněnou střechou. V interiéru bylo upraveno čalounění dveří a sedadel. Nová byla rovněž vnější zpětná zrcátka. Jako volitelná výbava byly k dispozici xenonové světlomety, poprvé představeny několik měsíců předtím u řady W210.


Druhý facelift


1989-2001-Mercedes-Benz-SL-R129-widescreen-0234
V roce 1998 následoval druhý facelift týkající se pouze několika drobností. Jednalo se o pozměněná zadní světla, která mají hladší vzhled se třemi mělkými žebry, a novou oválnou koncovku výfuku včetně vykrojení v zadním nárazníku. Nová jsou také vnější zpětná zrcátka se stejným designem jako u menšího SLK. Byl také změněn design a velikost základních kol na R17 s pneu 245/45.



Motory


Základním motorem po zahájení výroby byl třílitrový šestiválec (M103), použitý již dříve ve vozech W124 a W126. Pro model SL byl motor upraven a jeho výkon vzrostl z původních 132 kW na 140 kW. Nejvyšší rychlost byla 228 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 9,3s.

Druhým motorem byl v prvních letech výroby další třílitrový šestiválec (M104) používající čtyři ventily na každý válec, jinou řídící jednotku, vyšší kompresní poměr a elektronické zapalování. Všechny tyto změny vedly ke zvýšení výkonu na 170 kW. Maximální rychlost vozu s tímto motorem byla 240 km/h a z 0-100 km/h za 8,4s.

Oba třílitrové motory byly později nahrazeny také šestiválci, ale o objemu 2,8l (SL 280) a 3,2l (SL 320) o výkonech 142 kW a 170 kW.

Vrcholnou verzí byl v začátku výroby model 500 SL. Pětilitrový osmiválec (M119) dosahoval výkonu 240 kW a jednalo se v té době o nejrychlejší sériově vyráběný vůz Mercedes-Benz. Základem pro tento motor se stal pětilitrový (M117), který již deset let sloužil v jiných řadách. Pro SL byl ale od základu přepracován a výsledkem bylo zvýšení výkonu o výrazných 60 kW. Nejvyšší rychlost modelu 500 SL byla elektronicky omezena na 250 km/h a z 0-100 km/h vystartoval za 6,2 s.

SL600_motor
Na podzim 1992 přišel nový model 600 SL s šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 290 kW. Tato verze měla v základní výbavě adaptivní systém tlumení, tempomat, automaticky stmívající vnitřní zpětné zrcátko, stírače světlometů, automatickou klimatizaci a vyhřívání sedadel. Maximální rychlost byla omezena na 250 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 6,1s.

Od června 1998 byly do té doby řadové šestiválce nahrazeny šestiválci s uspořádáním do V. Výkon se změnil u SL 280 na 150 kW a u SL 320 na 165 kW. U pětilitrového osmiválce byl z důvodu zlepšení emisí snížen výkon na 225 kW. SL 280 byl nyní jako jediný dostupný i s manuální převodovkou.

Pokud někomu nestačil výkon 500 SL a 600 SL, mohl se obrátit na společnost AMG, která od roku 1990 spolupracovala s automobilkou a v roce 1999 se pak stala její součástí. Jako první byl v roce 1993 uveden model SL 60 AMG. Jednalo se o šestilitrový osmiválec s výkonem 280 kW. V roce 1999 byl uveden pětapůlitrový osmiválec SL 55 AMG s výkonem 260 kW a vrcholný 7,3 litrový dvanáctiválec SL 73 AMG s výkonem 386 kW a obrovským kroutícím momentem 750 Nm. Vůz zrychloval z 0-100 km/h za 4,8 s. Maximální rychlost obou verzí byla 250 km/h.

Model R129 se vyráběl bez větších změn, na dnešní dobu pouze s drobnými facelifty, dlouhých 12 let. Poslední vůz této řady sjel z výrobní linky v červenci roku 2001 s pořadovým číslem 204 940. Nejvíce vozů vyjelo s pětilitrovým osmiválcem a nejméně naopak s 2,8 litrovým V6.